Zit je vakantie erop? Zó hou je je banden top!

1. Check de slijtage van je banden

Hoe doe je dat? Wel, bandenfabrikanten hebben het je makkelijk gemaakt. In de groeven van je banden zitten rubberen blokjes van 1,6 mm hoog. Die blokjes noemen ze met een lange naam bandenslijtage-indicatoren. Is het loopvlak van je band hoger dan die blokjes, dan is alles oké. Is het lager? Dan moet je dringend je banden vervangen. De minimumgroef van 1,6 mm is namelijk nodig om het water dat soms op de weg ligt snel weg te krijgen van tussen je banden.

Tip!
Stop een muntstuk van 2 euro in de groeven van je banden. Als je de grijze rand van het muntstuk ziet, is het tijd om je banden te vervangen.

September = bandenmaand
Krijg nog tot 30/9 mooie kortingen bij Citroën

 

Ik geniet van deze korting >

 


 

2. Controleer de wegligging

Trilt je wagen als je rijdt of lijkt het soms alsof je over de weg zweeft? Laat dan je best je banden opnieuw kalibreren. Wacht er niet te lang mee: want slecht gekalibreerde banden slijten sneller af dan normaal. Tijdens zo’n kalibratie checken onze professionals het evenwicht van de banden, de geometrie en de remblokken.

 

Ik maaak een afspraak >

 


 

3. Het verschil tussen winterbanden en vierseizoensbanden

Om de seizoenswissel van je banden te vermijden, kan je ook kiezen voor vierseizoensbanden. Die bieden een goed compromis tussen zomerbanden en winterbanden. Maar zijn ze wel even efficiënt? Bij temperaturen boven 7 °C presteren vierseizoensbanden beter dan winterbanden. Onder 7 °C blijven winterbanden aanbevolen.

 


 

4. Het beste moment om je winterbanden op te leggen

Je moet niét wachten tot het de eerste keer vriest. Zodra de temperatuur zakt onder 7°C maak je best al een afspraak in je garage. Winterbanden zorgen namelijk voor een betere grip op een nat en glad wegdek. Bovendien kunnen ze aquaplaning voorkomen. Goed om weten: rij je 50 km/u, dan stop je op besneeuwde of bevroren wegen gemiddeld 31 meter sneller dan een voertuig met zomerbanden.

 


 

5. Het belang van winterbanden in België

In de winter pas je altijd je kledij aan. Doe dat dus ook met de banden van je wagen. Maar wanneer doe je dat dan precies? Combineer een klein winteronderhoud met een bandenwissel: zo ben je zeker dat je veilig en zorgeloos de baan op kan als het kouder wordt.

De koude temperaturen maken het rubber van je zomerbanden trouwens harder. Daardoor verliezen ze hun grip. Met winterbanden is het net omgekeerd. Die blinken uit bij koud weer: het rubber blijft elastisch en de diepere groeven zorgen voor meer grip op de weg. Vermits je banden de enige contactpunten zijn tussen je wagen en de weg, is het dus essentieel dat je ze goed afstemt op de weersomstandigheden.

 


 

6. Het gevaar van te weinig druk op je banden

Na je autovakantie is het belangrijk om de bandenspanning te controleren. Staat er te weinig druk op je banden, dan verhoogt de remafstand en neemt de stabiliteit van je wagen af. Bij nat weer verhoogt bovendien de kans op aquaplaning. Ben je zwaar geladen en zijn je banden versleten, dan loop je het risico op een klapband. Ter herinnering: de ideale bandendruk ligt tussen 1,8 en 3 bar. Je vindt ook specifieke info voor je wagen in de handleiding of op de deur van de bestuurder.

 


 

7. De belangrijkste oorzaken van bandenslijtage

  • Je rijdt te snel over een verkeersdrempel of ander wegverhoging
  • Je parkeert met je banden half op de boordsteen
  • Je carrosserie sleurt tegen je banden
  • Je rijdt vaak over slechte wegen, zoals steenpuin of glas
  • Je rijdt over scherpe voorwerpen
  • Je wisselt niet van zomer- of winterbanden
  • Je rijdt te agressief en neemt je bochten te scherp

 

Om ook te lezen

24 August 2022

Op stap met Citroën

24 August 2022

Zorg dat alleen de goeie vakantieherinneringen overblijven

16 June 2022

Waar gaan we naartoe, Citroën?

4 March 2022

OPFRISBEURT VOOR JE AIRCO